Technologický pokrok, miniaturizácia a rozvoj IT technológií umožnili rozvoj bezpilotných prostriedkov. Okrem armád postupne výhody robotických lietajúcich prostriedkov začínajú využívať aj policajné zložky, záchranárske organizácie, geologické a ťažobné spoločnosti, komunikačné spoločnosti a podobne. Vo všetkých týchto oblastiach narastá podiel využitia bezpilotných prostriedkov s pevnou alebo rotujúcou nosnou plochou. Tieto môžu byť využívané i v neprehľadnom, nebezpečnom alebo zamorenom teréne, prípadne v prostredí, v ktorom je reálna hrozba poškodenia zdravia alebo smrti pilota. UAV sú vynikajúcou platformou nesúcou kamery - denné i nočné či iné senzory. Okrem vysokej bezpečnosti poskytujú aj významnú úsporu nákladov v porovnaní s pilotovanými lietadlami. Spektrum používaných UAV sa rozčlenilo do skupiny s pevným krídlom alebo rotujúcou nosnou plochou. Skupina vrtuľníkov sa ďalej delí na stroje s jedným nosným rotorom a skupinu s viacerými nosnými rotormi. Bezpilotné helikoptéry majú oproti klasickým lietadlám s pevným krídlom niekoľko predností. Výhodou je samozrejme možnosť visu, cúvania a manévrovacie možnosti vlastné len helikoptéram vrátane bezproblémového štartu a pristátia. U bezpilotných prostriedkov s viacpočetnými nosnými rotormi k tomu pristupuje aj stabilnejší let vďaka menším pohonným jednotkám i listom rotorov, čo znižuje kmity. Protiľahlé rotory majú navyše tendenciu vzájomne eliminovať svoje výkyvy počas letu.
LVLX-1 Hugo je model odporúčaný pre použitie v policajných zložkách pre svoju mnohoúčelovosť a možnosť prakticky okamžitej reakcie. LVLX-1 Hugo sa osvedčil pri použití počas nepokojov pri observácii davu, zbere informácii a získavaní dôkazov pri špeciálnych policajných akciách, sledovaní osôb pri úteku aj v neprístupnom teréne, kde suploval činnosť policajného psa alebo veľkého pilotovaného vrtuľníka. Použitie bezpilotného prostriedku výrazne šetrí obstarávacie a predovšetkým následne prevádzkové náklady. LVLX-1 Hugo disponuje elektrickým pohonom, je teda výrazne tichší ako UAV vybavené spaľovacím motorom. Elektrinou poháňané štyri dvojlisté rotory s priemerom 25,5 cm umožňujú Hugovi let rýchlosťou až 50 km/h a dostup do 10 000 stôp (cca 3 000 metrov). Vytrvalosť letu dosahuje 25 minút letového času pri využití plnej nosnosti. Operačný interval teplôt siaha od -5°C do +60°C, relatívna vlhkosť ovzdušia maximálne 98%. Pre prenos stabilného obrazu je možná maximálna rýchlosť vetra do 10 m/s. Priemerný čas opätovného dobitia lítium – polymérovej batérie je približne 60 minút. Výmena batérie je možná do niekoľkých sekúnd po pristíti prostriedku. Možnosť voliteľného nákladu spočíva vo vybavení prostriedku gyroskopicky stabilizovanou minikamerou, termokamerou FLIR-TAU s rozlíšením 640x480 (PAL) s refresh rate 9 FPS, 60° IR protizrážkovým systémom s 1,5 m vyhýbacou zónou. Mooožná je súčasna montáž dennej a nočnej kamery. Štandardné senzorové vybavenie zahŕňa 3x MEMS gyroskopy, 3x MES akcelerometre, 3x magnetometre, 1x barometrický výškový senzor, 1x merač vonkajšej a 1x merač vnútornej teploty, 1x akustický senzor, 1x GPS prijímač a záložnú batériu. Toto senzorové vybavenie spolu s pozemnou stanicou a softvérom zabezpečuje plne autonómne režimy vzletu, pristátia i samotného letu s možnosťou manuálneho ovládania. Integrovaný datalink má vo voľnom priestranstve má dosah do 10 000 metrov, v zástavbe. V letovej konfigurácii LVLX-1 Hugo dosahuje dĺžku 58 cm, identickú šírku a výšku 11 cm. Maximálny priemer s otáčajúcimi sa rotormi je 68 cm. Hugo umožňuje zloženie do transportnej konfigurácie, pričom jeho rozmery dosahujú na dĺžku 43 cm, šírku 11 cm a rovnako aj výšku. Hmotnosť prostriedku vrátane užitočného nákladu dosahuje max. 1280 gramov. Celý prostriedok je možné vrátane ostatného vybavenia (pozemnej stanice, laptopu, náhradných dielov a batérií) prenášať v jednom zodolnenom kufri vystlanom penou pomocou jednej osoby.
Ground Control Station disponuje softvérovou aplikáciou umožňujúcou pripojenie k laptopu, USB portom. Je prachu a vodeodolná. Pozemná stanica je dodávaná v cene setu. Jej rozmery sú dĺžka – 20,5 cm, šírka – 12,5 cm a výška 9,5 cm, hmotnosť 917 gramov. až eliminujúcou vplyv vibrácií a kmitov prenášaných z pohonnej sústavy na kamery a prenosový hardvér.
AFCS Huga umožňuje plne automatický vzlet i pristátie, let po vopred naprogramovanej trase prostredníctvom GPS a stanice pozemnej kontroly (Ground Station). Pomocou jednoduchého kliknutia myšou je možné pridávanie ďalších bodov. Na stanovenie trasy je možné využiť špecializovaný softvér ale podľa údajov výrobcu aj Google mapy. Kompatibilita softvéru je s operačným systémom Windows 7 a pozdejšími verziami. Na jednotlivých bodoch je možné naprogramovanie rýchlosti pohybu i dĺžky visu, prípadne otočku. Programovanie a update je možný i počas letu. Rovnako operátor môže kedykoľvek prevziať kontrolu na pohybom prostredníctvom joysticku alebo spomínanej ground control station. Od konkurenčných modelov sa LVLX-1 HUGO odlišuje veľmi príjemným užívateľským rozhraním, rýchlym a jednoduchým zaškolením obsluhy – väčšinu funkcií je nezaškolený operátor schopný využívať už po niekoľkominútovej inštruktáži - a nenapodobiteľnou flexibilitou. Pri strate spojenia sa UAV pokúša opätovne obnoviť dátový tok – ak sa to nepodarí, prostriedok sa automaticky vracia do bodu štartu alebo naprogramovaného bodu. Systém nevyžaduje orientáciu podľa svetových strán ako konkurenčné modely, rovnako je možné striedať naprogramovaný let s aktuálnou potrebou prevziať manuálnu kontrolu nad letom a potom sa opäť vrátiť k naprogramovanej trase. Jedným tlačidlom je možné zadať príkaz k okamžitému návratu prostriedku k miestu štartu. Joystick umožňuje kontrolu nad UAV alebo senzormi (riadiť smer a náklon kamery alebo IR senzoru. Je možný teoreticky neobmedzený počet vzletov i pristátí. Zmena zaťaženia, druhu alebo rozloženia nákladu nevyžaduje nové preprogramovanie UAV. Hugo disponuje módom pre lietanie vo vnútri budov. Presnosť dodržiavania pozície a výšky i v nepriaznivých poveternostných podmienkach sa pohybuje do 0,5 až 1 m3. Automatický výstražný systém pri poklese napätia v elektrickom článku vedie UAV na miesto štartu. Kompaktné rozmery umožňujú štart i pristátie z akejkoľvek malej rovnej plochy. Deformačné zóny chránia dôležité komponenty Huga pri nehode alebo poruche pred nadmerným poškodením. Bezpilotný prostriedok i pozemná riadiaca stanica sú utesnené pred prienikom vody i prachu. LVLX-1 Hugo stanovuje nové štandardy v kategórii malých viacrotorových bezpilotných prostriedkov.
Parametre:
Rozmery v letovej konfigurácii: dĺžka – 58,4 cm x šírka – 58 cm x výška – 11cm
Rozmery v transportnej konfigurácii: dĺžka – 43 cm x šírka – 11 cm x výška – 11 cm
Priemer s rotujúcimi rotormi: 68 cm
Priemer rotorov: 25,5 cm
Hmotnosť s maximálnym nákladom: 1280 gramov
|