SR20
Technologický pokrok, miniaturizácia a rozvoj IT technológií umožnili rozvoj bezpilotných prostriedkov. Okrem armád postupne výhody robotických lietajúcich prostriedkov začínajú využívať aj policajné zložky, záchranárske organizácie, geologické a ťažobné spoločnosti, komunikačné spoločnosti a podobne. Vo všetkých týchto oblastiach narastá podiel využitia bezpilotných prostriedkov s pevnou alebo rotujúcou nosnou plochou. Tieto môžu byť využívané i v neprehľadnom, nebezpečnom alebo zamorenom teréne, prípadne v prostredí, v ktorom je reálna hrozba poškodenia zdravia alebo smrti pilota. UAV sú vynikajúcou platformou nesúcou kamery - denné i nočné či iné senzory. Okrem vysokej bezpečnosti poskytujú aj významnú úsporu nákladov v porovnaní s pilotovanými lietadlami.
Rotomotion je významnou spoločnosťou z USA, ktorá sa zaoberá projektovaním, výrobou a predajom bezpilotných prostriedkov s rotujúcou nosnou plochou – teda diaľkovo ovládanými vrtuľníkmi. Výhodou je samozrejme možnosť visu, cúvania a manévrovacie možnosti vlastné len helikoptéram vrátane bezproblémového štartu a pristátia.
Medzi klientov spoločnosti patria:
US Air Force
Naval Postgraduate School – Top Gun
United States Air Force Air War College
Air Force Research Laboratories
University of South Florida
Virginia Tech
University of Alabama Huntsville
Drexel University
University of West Florida
Univeristy Of Maryland Eastern Shore
Bell/Textron Helicopters
Hovercam, Ltd.
Adams Technology
SR 20 je model odporúčaný pre použitie v policajných zložkách. Disponuje elektrickým pohonom, je teda výrazne tichší ako UAV vybavené spaľovacím motorom. Možnosť voliteľného nákladu až do hmotnosti 12,5 libry (viac ako 5500 gramov). S jedným setom batérií je možný náklad 3500 gramov, s dvoma setmi batérií 1 500 gramov. Plne autonómne režimy vzletu, pristátia i samotného letu s možnosťou manuálneho ovládania. Integrovaná telemetria s dosahom 800 metrov. Stabilná plošina s inštalovanou kamerou s 20x variabilným optickým zoomom a ovládaním sklonu a smeru. Stabilizovaná platforma umožňuje súčasnú montáž dennej kamery i termokamery. SR 20 je väčší ako SR5, jeho dĺžka dosahuje 1540 mm, šírka 355 mm a výška 570 mm. Priemer nosného rotora je 1900 mm, vyrovnávacieho 285 mm. Prázdna hmotnosť prostriedku je 7,5 kg. UAV dosahuje maximálnu rýchlosť asi 20 uzlov a výdrž s maximálnym nákladom a jedným setom batérií vo vise 25 minút, pri zmiešanom režime min. 25% dopredného letu a 75% visu minimálne 35 minút. Výdrž s maximálnym nákladom a dvomi setmi batérií vo vise minimálne 50 minút, pri zmiešanom režime min. 25% dopredného letu a 75% visu minimálne 65 minút. Stúpavosť činí 122 metrov za minútu. Ground Control Station disponuje softvérovou aplikáciou tlmiacou až eliminujúcou vplyv vibrácií a kmitov prenášaných z pohonnej sústavy na kamery a prenosový hardvér.
Spoločnosť Rotomotion sa primárne zaoberá vývojom a predajom autopilotov i pre iné spoločnosti pracujúce v danom obore. Všetky produkty spoločnosti Rotomotion využívajú rovnaký FLCS (Flight Control System) respektíve AFCS (Autonomous Flight Control System). Samozrejme sú optimalizované pre každý typ UAV podľa jeho veľkosti, určenia či typu pohonu. AFCS umožňuje plne automatický vzlet i pristátie, let po vopred naprogramovanej trase prostredníctvom GPS a stanice pozemnej kontroly (Ground Station). Pomocou jednoduchého kliknutia myšou je možné pridávanie ďalších bodov. Na jednotlivých bodoch je možné naprogramovanie rýchlosti pohybu i dĺžky visu, prípadne otočku. Programovanie a update je možný i počas letu. Rovnako operátor môže kedykoľvek prevziať kontrolu na pohybom protredníctvom joysticku alebo spomínanej ground control station. Od konkurenčných modelov sa UAV od Rotomotionu odlišujú vysokou spoľahlivosťou a nenapodobiteľnou flexibilitou. Pri strate spojenia sa UAV pokúša opätovne obnoviť dátový tok – ak sa to nepodarí, prostriedok sa automaticky vracia do bodu štartu alebo naprogramovaného bodu. Systém nevyžaduje orientáciu podľa svetových strán ako konkurenčné modely, rovnako je možné striedať naprogramovaný let s aktuálnou potrebou prevziať manuálnu kontrolu nad letom a potom sa opäť vrátiť k naprogramovanej trase. Joystick umožňuje kontrolu nad UAV alebo senzormi (riadiť smer a náklon kamery alebo IR senzoru. Je možný teoreticky nebmedzený počet vzletov i pristátí. Zmena zaťaženia, druhu alebo rozloženia nákladu nevyžaduje nové preprogramovanie UAV.
|