SR 30 Technologický pokrok, miniaturizácia a rozvoj IT technológií umožnili rozvoj bezpilotných prostriedkov. Okrem armád postupne výhody robotických lietajúcich prostriedkov začínajú využívať aj policajné zložky, záchranárske organizácie, geologické a ťažobné spoločnosti, komunikačné spoločnosti a podobne. Vo všetkých týchto oblastiach narastá podiel využitia bezpilotných prostriedkov s pevnou alebo rotujúcou nosnou plochou. Tieto môžu byť využívané i v neprehľadnom, nebezpečnom alebo zamorenom teréne, prípadne v prostredí, v ktorom je reálna hrozba poškodenia zdravia alebo smrti pilota. UAV sú vynikajúcou platformou nesúcou kamery - denné i nočné či iné senzory. Okrem vysokej bezpečnosti poskytujú aj významnú úsporu nákladov v porovnaní s pilotovanými lietadlami. Rotomotion je významnou spoločnosťou z USA, ktorá sa zaoberá projektovaním, výrobou a predajom bezpilotných prostriedkov s rotujúcou nosnou plochou – teda diaľkovo ovládanými vrtuľníkmi. Výhodou je samozrejme možnosť visu, cúvania a manévrovacie možnosti vlastné len helikoptéram vrátane bezproblémového štartu a pristátia. Medzi klientov spoločnosti patria: US Air Force Naval Postgraduate School – Top Gun United States Air Force Air War College Air Force Research Laboratories University of South Florida Virginia Tech University of Alabama Huntsville Drexel University University of West Florida Univeristy Of Maryland Eastern Shore Bell/Textron Helicopters Hovercam, Ltd. Adams Technology SR 30 je až na malé detaily model SR 20 uspôsobený pre pohon spaľovaím motorom. Pohonnú jednotku tvorí dvojtaktný benzínový motor s obsahom 26 cm3 a výkonom 2,4 konskej sily poháňajúci 75 W generátor. Záložnú variantu tvorí dobíjateľná batéria pre tichý alebo núdzový režim. Použitie v policajných zložkách je možné aj práve vďaka tichému módu a v prípade použitia spaľovacieho motora je výhodou dlhá výdrž bezpilotného prostriedku viac ako 1,5 hodiny ako aj 7 kg nosnosť pri plnej kapacite palivovej nádrže 2 litre. Plne autonómne režimy vzletu, pristátia i samotného letu s možnosťou manuálneho ovládania. Integrovaná telemetria s dosahom 500 metrov. Stabilizovaná plošina s inštalovanou kamerou s 20x variabilným optickým zoomom a ovládaním sklonu i smeru. Stabilizovaná platforma umožňuje súčasnú montáž dennej kamery i termokamery. SR 30 je mierne väčší ako SR 20, jeho dĺžka dosahuje 1638 mm, šírka 355 mm a výška 622 mm. Priemer nosného rotora je 1981 mm, vyrovnávacieho 337 mm. Prázdna hmotnosť prostriedku je 7 kg. UAV dosahuje maximálnu rýchlosť asi 22 uzlov a výdrž s maximálnym nákladom a dvomi litrami paliva vo vise minimálne 90 minút. Stúpavosť činí 122 metrov za minútu. Ground Control Station disponuje softvérovou aplikáciou tlmiacou až eliminujúcou vplyv vibrácií a kmitov prenášaných z pohonnej sústavy na kamery a prenosový hardvér. Spoločnosť Rotomotion sa primárne zaoberá vývojom a predajom autopilotov i pre iné spoločnosti pracujúce v danom obore. Všetky produkty spoločnosti Rotomotion využívajú rovnaký FLCS (Flight Control System) respektíve AFCS (Autonomous Flight Control System). Samozrejme sú optimalizované pre každý typ UAV podľa jeho veľkosti, určenia či typu pohonu. AFCS umožňuje plne automatický vzlet i pristátie, let po vopred naprogramovanej trase prostredníctvom GPS a stanice pozemnej kontroly (Ground Station). Pomocou jednoduchého kliknutia myšou je možné pridávanie ďalších bodov. Na jednotlivých bodoch je možné naprogramovanie rýchlosti pohybu i dĺžky visu, prípadne otočku. Programovanie a update je možný i počas letu. Rovnako operátor môže kedykoľvek prevziať kontrolu na pohybom protredníctvom joysticku alebo spomínanej ground control station. Od konkurenčných modelov sa UAV od Rotomotionu odlišujú vysokou spoľahlivosťou a nenapodobiteľnou flexibilitou. Pri strate spojenia sa UAV pokúša opätovne obnoviť dátový tok – ak sa to nepodarí, prostriedok sa automaticky vracia do bodu štartu alebo naprogramovaného bodu. Systém nevyžaduje orientáciu podľa svetových strán ako konkurenčné modely, rovnako je možné striedať naprogramovaný let s aktuálnou potrebou prevziať manuálnu kontrolu nad letom a potom sa opäť vrátiť k naprogramovanej trase. Joystick umožňuje kontrolu nad UAV alebo senzormi (riadiť smer a náklon kamery alebo IR senzoru. Je možný teoreticky nebmedzený počet vzletov i pristátí. Zmena zaťaženia, druhu alebo rozloženia nákladu nevyžaduje nové preprogramovanie UAV. |